Økonomisk vagthund: Unge familier risikerer at brænde sig på glohedt boligmarked

Politikerne skal stramme op nu, hvis de stigende boligpriser skal tøjles. Især de unge risikerer at blive stavnsbundet af pludselige prisfald og rentehop, advarer Finanstilsynets direktør.

Temperaturen på boligmarkedet stiger. Prishop på alt fra sommerhuse til københavnske ejerlejligheder har fået sveden til at pible frem hos landets boligøkonomer.

Boligpriserne er på trods af forventninger om det modsatte tordnet i vejret under det største økonomiske tilbageslag i moderne tid. Sidste år steg prisen på en ejerlejlighed med hele 9 procent, og de landsdækkende boligpriser steg 8,5 procent, det største prishop siden 2007.

»Vi har længe været bekymret over prisudviklingen i det, vi kalder vækstområder, som reelt er København og Aarhus. Men nu ser vi, at det breder sig længere og længere ud i forstæderne. Og sommerhusmarkedet er jo klart bekymrende«, siger 61-årige Jesper Berg, der siden 2015 har været direktør for Finanstilsynet, landets øverste finansielle myndighed, der bl.a. holder øje med bankernes udlån til boligmarkedet