EL spørger: Har kommunens tilsyn med boligforeninger et habilitetsproblem?

Enhedslisten stiller kritiske spørgsmål, efter at nedrivningsaftale i Bispehaven er kendt ulovlig.
Aftalen om at rive seks boligblokke ned i Bispehaven er ulovlig, men ikke annulleret, fordi beboere klagede to dage for sent.
Er medarbejderne i Aarhus Kommunes tilsyn med byens boligforeninger tilbøjelige til at føje kommunen i forbindelse med helhedsplaner og genhusninger i Gellerup og Bispehaven?

Det spørgsmål har Viggo Jonasen (EL) stillet til borgmester Jacob Bundsgaard (S) i en 10-dages forespørgsel.

Baggrunden er, at Beboerklagenævnet i januar gav 82 beboere ret i, at kommunens og Østjysk Boligs aftale om at rive seks boligblokke i Bispehaven ned er truffet i strid med lovgivningen.

»Jeg beder borgmesteren oplyse, om Aarhus Kommune i sin tilsynsvirksomhed med boligforeningsbestyrelsens beslutninger kan anses at have et habilitetsproblem, idet byrådet har truffet den rammebeslutning om nedrivning, som boligforeningsbestyrelsen også beslutter,« skriver Viggo Jonasen i Enhedslistens 10-dages forespørgsel.