Ellemann laver en Søvndal – kritik af Venstres boligudspil i Politiken

1. Ellemann laver en Søvndal

Venstre aner åbenbart ikke, hvordan en moderne markedsøkonomi hænger sammen, skriver debatredaktør Magnus Barsøe i denne Signatur (i Politiken).

Boligpriser. Boligskatter. Boliglån.

Næsten intet giver kliks til medier og opmærksomhed fra vælgere som overskrifter og politiske udspil, hvor ordet ’bolig’ indgår. Og det er ikke så underligt. Lidt over halvdelen af os bor i egen bolig, mens omkring 43 procent bor til leje. Vi bruger en stor del af vores indkomst på boligudgifter, og den samlede boligformue udgør svimlende 4.700 milliarder kroner. Vore elskede lejligheder og parcelhuse fylder meget i både budget og tanke.

Man kan derfor ikke fortænke Venstres Jakob Ellemann-Jensen i, at han vil tappe ind i danskernes boligfetish. Men da Ellemann-Jensen præsenterede partiets boligudspil mandag fik de fleste med forstand på boligmarkedet nok lyst til at slå hovedet ned i bordet. Den 48-årige civiløkonom Ellemann-Jensen har brugt sommeren og sin bedste tænkehat på at komme frem til noget, der er så himmelråbende dumt, at alle fra Alternativet til Cepos skar ansigt.