Stor svindelsag ryster boligforening: Medarbejdere mistænkes for at have begået svindel for 20 millioner kroner

Østjysk Boligs formand siger, at hun er rystet over advokatundersøgelse. Politiet får overdraget kæmpe sag.

Flere medarbejdere i en boligforening i Aarhus mistænkes for at have begået økonomisk kriminalitet for op imod 20 millioner kroner. Det fremgår af en pressemeddelelse fra kommunen om en advokatundersøgelse, som tirsdag blev overdraget til politiet.

Den formodede omfattende kriminalitet i Østjysk Bolig drejer sig om bedrageri, mandatsvig og modtagelse af returkommission. I oktober sidste år meldte kommunens tilsyn direktøren i Østjysk Bolig til politiet. Han blev bortvist. Anmeldelsen drejede sig om private indkøb for cirka 370.000 kroner. Disse penge var egentlig beboernes.

Men den nye advokatundersøgelse tegner altså et langt mere dystert billede af, hvad der er foregået i boligforeningen. Beløbet kommer op i størrelsesordenen 15 til 20 millioner kroner, oplyses det i kommunens pressemeddelelse.

»Et kæmpestort svigt«

Østjysk Bolig råder over godt 2.800 boliger og har ansat cirka 70 medarbejdere, fremgår det af foreningens hjemmeside. Onsdag formiddag er der blevet udsendt et brev til samtlige beboere. Den citerer en pressemeddelelse fra Katja Hillers, der er formand for organisationsbestyrelsen. Hun er rystet over sagen, skriver hun.

»Da vi i efteråret blev gjort opmærksom på, at der formentlig var noget helt galt, havde jeg slet ikke fantasi til at forestille mig, at det drejede sig om et beløb på næsten 20 millioner kroner – det svarer til cirka 7.000 kroner pr. bolig«, udtaler hun.